دفاع تلویحی سناتور جمهوری‌خواه از استیضاح دونالد ترامپ

در روزهای گذشته چندتن از سناتورهای جمهوری‌خواه از استیضاح دونالد ترامپ استقبال کردند

سناتور پت تومی که از اعضای عالی‌رتبه مجلس سنا آمریکاست- Alex Wong / POOL / AFP

پت تومی از اعضای جمهوری‌خواه و عالی‌رتبه مجلس سنا آمریکا در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای گفت که به نظر او دونالد ترامپ مرتکب جرائمی شده است که به دلیل آنها می‌تواند استیضاح شود.

این سناتور سرشناس جمهوری‌خواه یکی دیگر از سناتورهای جمهوری‌خواه است که در روزهای گذشته و پس از یورش هواداران ترامپ به ساختمان کنگره مواضع تندی برابر رئیس جمهور آمریکا گرفته است. 

این سناتور جمهوری‌خواه گفته است که نمی‌داند در این فرصت کوتاه باقی مانده از دوران ریاست جمهوری ترامپ استیضاح او عملی خواهد شد یا نه. 

پیش‌تر لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواهی که او نیز به انتقاد از واکنش دونالد ترامپ در برابر هجوم شورشیان به ساختمان کنگره ایالات‌متحده مطرح کرده بود و ادعاهای ترامپ درباره تقلب در انتخابات را بی‌پایه خوانده بود در فرودگاه با واکنش شدید هوادران ترامپ مواجه شد که علیه این سناتور جمهوری‌خواه شعار می‌دادند و او را «خائن» خطاب قرار دادند.

این سناتور در یک نشست خبری گفته بود که «با ترامپ بسیار همراه بوده‌ام و چنین پایانی را دوست نداشتم. انتخاب جو بایدن و کامالا هریس قانونی بوده است و در تاریخ ۲۰ ژانویه رئیس ‌جمهوری و معاون رئیس ‌جمهوری ایالات‌متحده خواهند بود.»

روز گذشته بود که لیزا موكافسكی یکی دیگر از سناتورهای جمهوری‌خواه از آلاسكا ، ضمن حمایت از برکناری رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که دونالد ترامپ باید برود.

بن سس٬سناتور جمهوری‌خواه از ایالت نبراسکا نیز ضمن محکوم کردن رویدادهای روز چهارشنبه گفته بود در صورت مطرح شدن طرح استیضاح در سنا، آماده است تا آن را بررسی کند.

 جو بایدن، رئیس جمهور آینده آمریکا نیز در پاسخ به سئوالی درباره استیضاح احتمالی دونالد ترامپ از سوی کنگره، او گفته بود: «من مدت‌هاست که عقیده داشته‌ام آقای ترامپ کفایت ریاست جمهوری را ندارد. ولی دو هفته دیگر من ریئس جمهوری خواهم بود. تمرکز من بر سه مسئله فوری است: همه‌گیری ویروس، رساندن واکسن به مردم، و احیای اقتصاد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز گذشته بود که نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود که اگر مایک پنس معاون آقای ترامپ، او را با استناد به متمم بیست و پنجم قانون اساسی به دلیل بی‌کفایتی برکنار نکند، کنگره آقای ترامپ را استیضاح خواهد کرد.

موضوع استیضاح پس از یورش هواداران دونالد ترامپ به کنگره در روز چهارشنبه که در جریان آن پنج نفر و از جمله یک مامور پلیس کشته شدند، شدت گرفت. 

نانسی پلوسی در بیانیه مشترکی با چاک شومر، رهبر دموکرات‌های مجلس سنا، از مایک پنس خواسته بودند تا دونالد ترامپ را  برکنار کند. این بیانیه ترامپ را «شخصی بسیار خطرناک» معرفی کرده بود که مرتکب «فتنه» شده ‌است.

پیش‌ از یورش هواداران ترامپ به ساختمان کنگره میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری خواه سنا، روز چهارشنبه در جلسه مشترک کنگره و پیش از یورش هوادارن آقای ترامپ گفته بود هیچ دلیلی بر اثبات تقلب در انتخابات به دست نیامده است.

رئیس اکثریت مجلس سنا گفته بود که «با این که از دونالد ترامپ حمایت کرده، ولی به دلیل ناخشنودی بازنده انتخابات نمی‌توان دموکراسی آمریکا را به خطر انداخت».